MIXT EDUCATIV PRIN STAGII DE PRACTICĂ

POCU / 633 / 6 / 14 / 130342

ÎNVAȚĂ SĂ ÎNVEȚI

ÎNVAȚĂ SĂ ÎNVEȚI

Într-un secol al vitezei, tehnologiei și schimbărilor frenetice, decizia de a învăța continuu într-un cadrul formal sau în afara lui, constituie o forță creativă vitală, doar că trebuie conștientizat acest lucru. Ca urmare avem nevoie de un manifest despre importanța învățării modului de învățare.

Despre învățare s-au scris multe articole și, aparent, concluzia este una general acceptată……….Este importantă, este necesară, ne ajută în viață….
Dar, de ce oare, dacă este atât de importantă și necesară, învățarea nu este plăcută pentru copii? decât în mod excepțional și nu ca regulă? De ce fug mulți copii de școală, principala instituție preocupată de învățare? De ce abandonează unii copii școala deși primesc constant mesaje privind importanța învățării și rolul școlii în procesul educațional?

Sunt multe DE CE-uri și ele conturează o realitate pe care deja o cunoaștem.
De aceea noi o să ne concentrăm și o să aducem în atenția cititorului adolescent câteva dintre elementele dovedite, științific și/sau prin experiență, a fi benefice învățării.

În primul rând trebuie să avem o mare încredere în noi și o atitudine pozitivă față de învățare și față de capacitatea noastră de învățare, dincolo de influențele persoanelor și mediului nostru de viață, uneori mai puțin favorabile sub aspectul resurselor. Toți suntem unici și există minți neconvenționale care nu se vor regăsi în sistemele standardizate și rigide de formare. Important este să înțelegem că noțiunile de neconvențional și normal nu se exclud, iar provocarea constă, în fapt, în a deveni mai creativi și inovativi pentru a găsi cheia privind modul optim de învățare. De asemenea, este important să înțelegem că nu trebuie să ne comparăm nivelul propriilor abilități, deprinderi, competențe cu ale altor colegi ci, trebuie să ne comparăm cu versiunea noastră dintr-o perioadă de timp anterioară. Sunt foarte mulți factori ce influențează dezvoltarea unei persoane și dobândirea de competențe, ca urmare o evaluare comparativă între două persoane este total eronată.

Utilizarea unor tehnici de învățare prin concentrare, consolidează învățarea. Spre exemplu, tehnica Pomodoro, creată de Francesco Cirillo în anii 1980, este o metodă simplă, ce solicită alocarea unui timp de 25 minute concentrării profunde asupra unei teme sau activități urmată de câteva minute dedicate relaxării creierului. Pentru a aplica această tehnică trebuie dezactivate toate semnalele care ar putea veni de la telefonul mobil sau de la calculator pe perioada celor 25 minute și, trebuie făcut ceva cu totul diferit și care vă distrage atenția de la ceea ce făceați până atunci, în perioada de relaxare.

Repetarea noțiunilor învățate și exersarea deliberată a noțiunilor dificile, contribuie la formarea și, ulterior, la consolidarea sinapselor pe tema învățată. La fel ca atunci când mergi pe un teren nou, de pământ, dacă parcurgi aceeași cale de mai multe ori, în final, vei vedea că s-a conturat un nou drum. Explicația este pur științifică și direct corelată cu modul de funcționare a creierului nostru. Astfel, într-o noapte de somn poate lua naștere doar un număr limitat de sinapse. De aceea este important ca procesul de învățare pe o temă să se extindă pe parcursul mai multor zile deoarece cu cât practicăm mai mult, cu atât iau naștere mai multe căi neuronale, iar cele existente devin mai puternice.

Trebuie să observăm că, din fericire, la acest moment, avem la dispoziție noi mijloace și instrumente de învățare. Învățarea online, învățarea la distanță, învățarea cu suportul Internetului, învățarea cu suportul cursurilor digitale de tip audio book, sunt tot atâtea mijloace moderne, aflate la îndemâna noastră, deseori oferite gratuit. Un mare avantaj al învățării online este că se potrivește foarte bine cu modul în care învață creierul. Un alt beneficiu îl reprezintă comunitățile care iau naștere în jurul cursurilor online. Deosebit de încurajator este și faptul că, instrumentele educaționale online concepute cu atenție și creativitate ameliorează viața elevilor și oferă un impuls profesorilor pentru a se perfecționa.

Legat de învățare este interesant de reținut că orice abilitate dobândită în trecut, aparent inutilă, se poate dovedi valoroasă într-o nouă specializare, iar un numitor comun, susținut în mod ferm și de cercetările științifice, ne spune că: oamenii pot face mai mult, se pot schimba în mai mare măsură și pot învăța mai mult – deseori, mult mai mult – decât au visat vreodată. Ca urmare domeniile de studiu nu trebuie să fie limitate deoarece din fiecare domeniu putem învăța și dobândi abilități pe care, ulterior, le putem folosi în mod creativ în cele mai imprevizibile situații de viață.

Acestea fiind spuse, ca mesaj de încheiere, vă rugăm dragi tineri adolescenți, să lăsați ușa deschisă învățării pentru a descoperi bucuria și frumusețea faptului de a învăța.